Проект школа здоров'я

Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №19

 

герб школиІ. Назва проекту: «Школа сприяння здоров’ю. Творимо здоров’я душі і тіла»

ІІ. Учасники проекту:педагогічний та учнівський колектив Тернопільської загальноосвітньої школи №19

 

ІІІ. База реалізації:Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №19, м.Тернопіль, вулиця Братів Бойчуків,2,тел..(0352) 26-98-68, e-mail    School_19@ukr.net

 

 

ІV. Керівник проекту - директор школи:Ярема Ганна Василівна – спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист. Призер конкурсу «Вчитель року» (1996 р.). Нагороджена грамотою Міністерства освіти та науки України. Номінант громадської акції «Жіночі постаті» (2010 р.).

 

 

V.Консультанти:

Кушнірчук Володимира Володимирівна – заступник директора з навчально-виховної роботи

 

 

 

 

Антонюк Сергій Миколайович- керівник гуртка військово-патріотичного виховання                                

 

 

 

 

 

 

Бойко Оксана Степанівна – вчитель української мови та літератури

 

 

 

 

V. Склад проектної групи:

Франків Наталя Сергіївна – заступник директора по виховній робот;

 Мозіль Марія Петрівна – вчитель біології;

Татарин Надія Юріївна – практичний психолог;

Побережська Надія Миколаївна – вчитель природознавства;

Гузенко Данило Миколайович – шкільний лікар.

 

VI. Очікувані результати: Досягнення зазначених цілей та завдань проекту забезпечується тим, що в ході здоров’язбережувального навчального процесу формується і розвивається особистість:

-         із стійкою мотивацією на здоровий спосіб життя;

-         духовно багата;

-         соціально адаптована;

-         озброєна чіткими знаннями про правила здорового харчування;

-         здатна зберегти своє здоров’я в екстремальних ситуаціях;

-         яка прагне фізичної досконалості;

-         здатна надавати невідкладну допомогу в різних ситуаціях;

-         яка вміє регламентувати період праці і відпочинку.

 


 

Щоб була здорова вкраїнська родина,

Щоб сила міцніла і дух не малів,

Плекаймо щоденно здоровя дитини,

Цінуймо здоровя батьків й вчителів.

 

Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 19 відкрита 1 вересня 1980 року. З 1986 року педагогічний колектив пріоритетним напрямком свого розвитку обрав естетичний розвиток учнів. З 1993 року учні почали вивчати основи підприємництва і бізнесу за програмою міжнародного фонду „Джуніор Ечівмент”. У 1996 році школа була залучена до міжнародного проекту „Європейська мережа шкіл сприяння здоровю” та до українсько-канадського проекту „Партнери в охороні здоровя”.

                   У 2009 році школа нагороджена Дипломом Громадської акції «Флагмани освіти України» за вагомий внесок у розвиток іміджу освіти і науки України.

герб школи         За роки свого існування колектив школи примножував її славу, створював традиції та завойовував авторитет. Педагогічний колектив вважає збереження та зміцнення здоровя дитини пріоритетним напрямком своєї діяльності. На нашу думку, людина повинна народжуватися здоровою, жити в злагоді та любові, підтримувати та оберігати здоровя своє та тих, хто її оточує, бути готовою передати наступним поколінням мудрі закони вічного єднання душі і тіла. Адже здоровя – це не відсутність хвороби, а фізична, соціальна, психологічна гармонія людини, доброзичливі стосунки з іншими людьми, природою, та самим собою. Саме тому методичні проблеми , над якими працював педагогічний колектив школи: „Формування збереження та зміцнення здоровя учнів” (1993-1998 рр.), „Формування оптимального психолого-педагогічного мікроклімату в шкільному колективі” (1998-2009рр.), „Інноваційні підходи до питань формування мотивації у навчально-виховному процесі” (2003-2008рр.), „Самореалізація особистості учня в умовах компетентнісного підходу” (2008 р.) - тісно переплітались з питанням формування свідомого ставлення до власного здоровя  як найвищої соціальної цінності, навичок здорового способу життя.

         Традиційним для наших учнів, учителів та батьків став відпочинок у літньому спортивно-оздоровчому таборі в Карпатах.  Виховувати міцність духу, фізичну досконалість, духовне змужніння допомагають маршрути туристсько-краєзнавчої експедиції „Дорогами пізнання”.

        

Девізом нашої школи є слова: „Творимо здоровя душі і тіла”. Саме тому учні -  активні учасники проекту „Милосердя”.

         Людина – це частина природи. На її здоровя впливає ще й екологічний стан навколишнього середовища. Саме природі  ми зобовязані своєю міцністю. Керуючись цією істиною, учнівське  самоврядування здійснює  екологічний проект „Хто посадить дерево, того й онуки згадають...”.

                   У 2006 році педагогічний колектив прийняв рішення відновити роботу над проектом „Школа сприяння здоровю». Було досліджено стан здоровя учнів нашої школи. Результати діагностики медичних обстежень, моніторингових досліджень мотивації на здоровий спосіб життя виявили низький рівень стану здоровя,  проблеми психічного розвитку дітей, низьку мотивацію на здоровий спосіб життя.

         Було обстежено 1125 учнів і виявлено, що лише 250 учнів  (20%) відносно здорові. У всіх інших школярів наявні відхилення в порушенні опорно-рухової системи (39,5%). Це різні види сколіозів, порушення постави, клишоногість, плоскостопість.

         На другому місці захворювання органів зору (222 учні, 20%). У 168 дітей (15%) наявні захворювання органів травлення. Це в основному хвороби шлунка та печінки, що викликано порушенням режиму харчування та поганою якістю продуктів. 112 учнів (10%) страждають від захворювання серцево-судинної системи. 90 школярів (8%) мають порушення у функціонуванні ендокринної системи. Здебільшого це захворювання щитовидної залози, що  виникає внаслідок недостатньої кількості йоду у воді і нераціонального харчування.

         У дітей віком 6-10 років наявні порушення мовлення. Нами було проведено моніторинг стану здоровя дітей середніх груп дошкільних навчальних закладів  № 30, 31, 27 м. Тернополя. Аналіз показав, що здоровя дітей погіршується у віці 6 років (1 кл.), далі спостерігається відносна стабільність. Наступний спад у віці 10-11 р. (5 кл.) та у віці 13-14 р. (8 кл.). Це повязано із великим психологічним та фізичним навантаженням при вступі дітей у школу, в період адаптації до навчання у середній ланці та в період статевого дозрівання.

         Після аналізу результатів діагностичних досліджень колектив прийняв рішення відновити роботу над проектом „Школа сприяння здоровю».

         Виховання учнів, формування,  збереження та зміцнення їх здоровя – одне із головних завдань суспільства і школи зокрема. Для його успішної реалізації потрібна співпраця вчителів, учнів, батьків, громадських організацій, церкви.

Ця співпраця є корисною для всіх учасників навчально-виховного процесу.

Щорічно за результатами обстеження медичні працівники визначають структуру захворюваності учнів. Створено паспорти здоровя учнів класів, де чітко відображено інформацію  про зріст, вагу, артеріальний тиск, обєм легенів, фізичний розвиток та  функціональні розлади організму.

 

Результати діагностики розглядаються на засіданнях педагогічної та методичної рад, педагогічних консиліумах, на засіданнях університету батьківського всеобучу з даної проблеми.

Проаналізувавши стан здоровя учнів, мотивацію на здоровий спосіб життя, ми визначили основні напрямки роботи педагогічного колективу:

1.     Створення оптимального рухового режиму.

2.     Профілактика захворювань та корекційні заходи:

-         профілактика і корекція порушень опорно-рухового апарату;

-         профілактика і корекція порушень зору;

-         профілактика і корекція порушень у роботі кишково-шлункового тракту;

-         оздоровчі заходи з підвищення імунітету школярів.

3.     Створення умов для оптимального поєднання інтелектуального та фізичного розвитку.

4.     Розробка заходів з вироблення мотивації негативного ставлення до шкідливих звичок.

5.     Валеологічний всеобуч та виховання учнів і батьків.

6.     Створення безпечного освітнього середовища.

Робота педагогічного колективу спрямована на формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя. Це відбувається як на уроках, так і в позакласній роботі.

         У початковій школі для зміцнення імунітету учнів запроваджено сеанси ароматерапії (у класах, де нема дітей-алергетиків). На нашу думку, велику користь для зміцнення організму в період загострення вірусних захворювань приносять фіточаї та фітококтейлі  на основі лікарських рослин та сухофруктів.

         Для релаксації дітей під час уроків учителі успішно застосовують звукотерапію. Ніжні акорди класичної музики, шум моря чи лісу, спів пташок налаштовують дітей на творчу працю. Для збереження і зміцнення здоровя важливе значення мають рухова активність, вміння підбирати і використовувати комплекс вправ, що сприяють розвиткові всіх систем органів та стабілізації маси тіла.

Перед початком занять школярі виконують ранкову гімнастику. Розроблено комплекс вправ для учнів 1-4, 5-9 та 10-11 класів. Створено загони волонтерів, які проводять рухливі ігри з учнями 1-5 класів на перервах та гімнастику перед початком занять.

         Обдарованим дітям було запропоновано скласти тексти до фізкультхвилинок та релаксаційних пауз.

         Оскільки у школі найбільша кількість дітей із захворюваннями опорно-рухової системи (444 учні, 39,5%), було створено три спецмедгрупи, які займаються 1 раз у тиждень за спеціально розробленим комплексом корегуючих вправ.

         Заслуговують на увагу „Дні здоровя». 

         Традиційним стало проведення шкільних Малих олімпійських ігор, змагань „Веселі старти” (молодші та середні класи) та „Старти надій” (старші класи). У школі діють секції з футболу, баскетболу, гурток аеробіки, студія спортивних та естрадних танців, до яких залучені майже всі учні. Для учнів початкових класів обладнано малий спортивний зал для занять фізкультурою. У школі є комплекс діючих тренажерів.

         Наші учні - активні учасники щорічних шкільних та міських „Козацьких забав” , туристичних і спортивних змагань.

         Впродовж багатьох років учні мають змогу мандрувати захоплюючими маршрутами шкільної туристсько-краєзнавчої експедиції „Дорогами пізнання”, зміцнюючи своє фізичне здоровя та збагачуючись духовно.

         Особливе місце відводиться оздоровленню дітей у літній період . Впродовж 18 років педагогічний та учнівський колективи відпочивають та відновлюють сили в літньому оздоровчому таборі в Карпатах.

        

Комплекс заходів із оздоровлення в літньому таборі „Карпати” включає в себе:

-         ранкові зарядки;

-         повітряні та сонячні ванни;

-         водні загартування;

-         підкорення гірських вершин;

-         переходи гірськими хребтами;

-         спортивні змагання;

-         працетерапію;

-         збирання лікарських рослин;

-         фітотерапію;

-         здорову їжу.

 

У школі читаються курси: „Основи здоровя”, „Валеологія” та „Школа проти СНІДу”. Використовуючи інтерактивні форми роботи, педагоги вчать дітей надавати першу допомогу, розвивають творчі здібності школярів, спрямовані на зміну способу життя задля збереження й зміцнення власного здоровя, прищеплюють практичні навички санітарії та гігієни.